Dodatkowym warunkiem zwolnienia jest, żeby liczba tych obiektów na działce nie przekraczała jednego na każde 500 m2 powierzchni działki (art. 29 ust. 1 pkt 2a). Dom taki można wybudować na podstawie zwykłego zgłoszenia, czyli bez projektu budowlanego. Procedura zgłoszenia budowy domu na zgłoszenie jest nieco prostsza i krótsza niż postępowanie prowadzące do wydania pozwolenia na budowę.
Na tzw. milczącą zgodę urzędu czeka się 30 dni, a na wydanie decyzji o pozwoleniu aż 65 dni. Inwestor przy braku sprzeciwu może przystąpić do realizacji robót budowlanych zgodnie z przyjętym projektem.
Jeśli dokonaliśmy zgłoszenia, budowa domu musi się rozpocząć nie później niż trzy lata od określonego w zgłoszeniu terminu jej rozpoczęcia, w przeciwnym wypadku wszystkie formalności będziemy musieli powtórzyć od początku.
W trakcie trwania procedury zgłaszania domu nie zawiadamia się właścicieli sąsiednich posesji, że za ich ogrodzeniem planowana jest budowa domu. Przy pozwoleniu na budowę domu na zgłoszenie strony mają dodatkowo 14 dni na wniesienie sprzeciwu. Warto również dodać, że zgłoszenie budowy domu nie będzie możliwe, gdy obszar oddziaływania projektowanego budynku będzie obejmował sąsiednią działkę. Obszar oddziaływania budynku określa w dokumentacji architekt, który wykonał jego projekt bądź dokonał adaptacji. Do zgłoszenia budowy nie potrzebujemy zaświadczenia o mediach i dostępie do drogi.
Uwzględnia on takie aspekty jak ustalenie, czy projektowana inwestycja będzie uciążliwa dla sąsiednich działek, np:
Jeśli obszar oddziaływania mieści się w granicach działki, na której ma stanąć dom na zgłoszenie, wtedy wystarczy złożyć wniosek zgłoszenia budowy. W innym przypadku konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę.
Nie na każdej działce można postawić dom rekreacyjny. Musimy więc najpierw sprawdzić, czy działka, na której chcemy wybudować na podstawie zgłoszenia dom o powierzchni zabudowy nieprzekraczającej 35 m2, leży na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania.
Jeśli jest plan miejscowy, sprawdzamy ustalenia tego planu: najpierw przeznaczenie terenu, a potem wymagania wobec planowanej na nim zabudowy. Zgłoszone roboty budowlane nie mogą być sprzeczne z przepisami planu miejscowego, a dom rekreacyjny 35m2 to nie to samo co dom mieszkalny.
Jeśli planu miejscowego nie ma – w takiej sytuacji może być wymagane uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy. Dlaczego „może być”, a nie „jest” albo „nie jest” wymagane? Ponieważ przepisy Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 50 i 59) są w tym zakresie niejednoznaczne i bywają różnie interpretowane w poszczególnych urzędach.
W zgłoszeniu budowy domu do 35m2 w starostwie należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia. Ważne, żeby określić planowaną inwestycję jako dom rekreacji indywidualnej. Jeśli użyjemy określenia budynek mieszkalny, otrzymamy decyzję o sprzeciwie, bo takie domy – bez względu na wielkość – można budować na podstawie pozwolenia albo tak zwanego zgłoszenia z projektem budowlanym.(może zrobić załącznik druku urzędowego, zgłoszenia budowy domu rekreacyjnego?)
Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do nieruchomości oraz szkice lub rysunki domku do 35 m2. Chodzi o przedstawienie jego rzutu i poszczególnych elewacji wraz z wymiarami oraz usytuowania względem granic działki (to najlepiej pokazać na kopii mapy zasadniczej). W niektórych wypadkach konieczne będzie załączenie do zgłoszenia dodatkowych dokumentów, np. decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej lub warunków zabudowy. Jeśli urzędnik uzna, że brakuje jakichś dokumentów, inwestor otrzyma postanowienie zobowiązujące go do uzupełnienia zgłoszenia w określonym terminie, a w przypadku nieuzupełnienia zostanie wniesiony sprzeciw.
Przepisy prawa budowlanego w bardzo łagodny sposób podchodzą do domów letniskowych, czyli przeznaczonych do zamieszkania okresowego. Zwalniają one takie domy z wymogów uzbrojenia działki, doprowadzenia ciepłej wody do umywalek, wyposażenia w instalacje grzewcze, z uzyskania odpowiedniej izolacyjności przegród itp.
Zgodnie z prawem, takie budynki mogą być nieocieplone i nieogrzewane. Jednak jeżeli chcemy korzystać z domku letniskowego także zimą, powinien mieć zapewnione ogrzewanie i ocieplenie ścian zgodnie z aktualnymi warunkami technicznymi – mimo że nie jest klasyfikowany jako całoroczny dom mieszkalny.
Zwróćmy uwagę, że ustawodawca w przepisach nie podaje prawnej definicji domu letniskowego. Z uwagi na przeznaczenie, tj. wykorzystywanie do celów mieszkalnych sezonowo, a nie całorocznie – należy go klasyfikować jako budynek rekreacji indywidualnej. Zgodnie z rozporządzeniem to budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku. Natomiast budynek przeznaczony do całorocznego korzystania klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.